Agenda

JULIUS & AMANDA RÖNTGEN

Colloquium met concert
Thema-concert za 15-10-2016 14:15 € 15,00 Nu reserveren

MUSICI
Huib Ramaer en Jurjen Vis, vertellers
Robbert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano
Eva Stegeman, viool
Folke Nauta, piano
Harmen Trimp, orgel


PROGRAMMA
Onder de titel Julius & Amanda presenteert het Orgelpark een dubbelportret in klank, woord en beeld over de veelzijdige en vruchtbare carrière van de componist Julius Röntgen (1855-1932), zijn ontmoeting in Leipzig met de Zweedse topvioliste Amanda Maier (1853-1894) en veertien gelukkige huwelijksjaren in Amsterdam waaraan een einde kwam door de vroegtijdige dood van Amanda. Op het programma toelichtingen en veel muziek, zoals het eerste werk dat Julius Röntgen voor Amanda componeerde, het Adagio voor viool en orgel, de Sonate voor viool en piano van Amanda Maier zelf, en Zwiegespräche voor piano solo, een reeks korte composities geschreven door Julius en Amanda samen. Verder liederen van Julius Röntgen: een selectie uit o.a. de Chinesische Lieder, de Amoreuse Liedekens  en liederen op teksten van Nietzsche en Morgenstern. 

Robbert Muuse (bariton) studeerde aan de Opernschule te Karlsruhe bij Donald Litaker, en volgde liedstudies bij Konrad Richter (Stuttgart), Hartmut Höll (Mozarteum Salzburg) en Julius Drake (Londen). Hij won verscheidene prijzen. Sinds 1994 vormt Robbert Muuse een liedduo met de pianist Micha van Weers. Robbert Muuse is een veelgevraagde concertsolist en vertolker van barokmuziek. Als operazanger vertolkte hij tientallen rollen in opera’s, zoals Allazim in Mozarts Zaide, Sid in Albert Herring van Britten, Le Directeur in Les Mamelles de Tirésias van Poulenc.
 

Folke Nauta (piano) werd op twaalfjarige leeftijd toegelaten tot de vooropleiding van het conservatorium in Zwolle. Hij studeerde verder bij Rudy de Heus en Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 1997 met een tien met onderscheiding afstudeerde. Hij won internationaal diverse pianoconcoursen, ontving in 1995 de Philip Morris Kunstprijs en in 1996 de Elisabeth Evertsprijs voor jonge veelbelovende musici. Folke Nauta is een internationaal veelgevraagd pianist. Zijn repertoire is zeer breed: het reikt van kamermuziek tot Ligeti; zij het dat het accent op de 19de eeuw onmiskenbaar is.
 

Eva Stegeman studeerde viool bij Davina van Wely aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en in Londen bij David Takeno aan de Guildhall School of Music and Drama. In 1995 won zij de tweede prijs op het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. Zij nam deel aan internationale masterclasses. Ze soleerde met orkesten en ensembles als het European Union Chamber Orchestra, het Orfeo Orchester Budapest en Combattimento Consort Amsterdam. Sinds 2003 is zij ‘dirigerend concertmeester' bij het European Union Chamber Orchestra, dat altijd zonder dirigent optreedt. Ze is oprichter en artistiek directeur van Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag dat sinds 2003 jaarlijks plaatsvindt. Stegeman bespeelt een Giovanni Battista Rogeri (Brescia) viool uit 1680.
 

Harmen Trimp studeerde orgel bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en volgde masterclasses bij Loïc Maillé, Theo Brandmüller, Jan Kleinbussink en Ton Koopman. Hij studeerde naast muziek geschiedenis aan de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit te Amsterdam en verricht momenteel promotieonderzoek naar aspecten van de Nederlandse orgelcultuur in de twintigste eeuw aan de Vrije Universiteit. Als improvisator won hij diverse prijzen en stond in 2007 en 2009 in de finale van het Nationaal Improvisatieconcours in het Orgelpark te Amsterdam. Hij is organist van de Thomaskerk in Amsterdam.
 

Micha van Weers studeerde aan het Conservatorium in Maastricht bij Tilly Keessen en Tonie Ehlen, daarna in Praag bij Frantisek Maxián, en specialiseerde zich gaandeweg als liedbegeleider, onder meer door te studeren bij Konrad Richter (Stuttgart), Hartmut Möll (Salzburg) en Julius Drake (Londen). Ze heeft een uitgebreide concertpraktijk, waarbij ze regelmatig optreedt met haar partner, bariton Robbert Muuse.
 

Huib Ramaer is presentator, concertinleider en schrijver over muziek. Kamermuziek, liedkunst en koorwerken hebben zijn speciale aandacht, alsmede nieuwe muziek en veronachtzaamde werken van eigen bodem. Hij was gastprogrammeur van het Bethaniënklooster. Aan Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ doceert hij muziekgeschiedenis aan studenten muziek, dans, drama en beeldend en is hij coach van de Master Muziek.

Jurjen Vis studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en schoolmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Sinds 1985 werkt Jurjen Vis als zelfstandig historicus, musicus, musicoloog en tekstschrijver. Hij leeft van zijn pen en zijn mond. De hele geschiedenis is zijn werkveld, van de middeleeuwen tot heden. De Nederlandse geschiedenis ligt hem na aan het hart, maar als biograaf beweegt hij zich even makkelijk op het terrein van de Europese geschiedenis. In 2007 promoveerde hij op een proefschrift onder de titel ‘Gaudeamus / The Life of Julius Röntgen (1855-1932)’.