Cursus Orgelkunde (2/5)

De Cursus Orgelkunde stelt in 2024 scherp op de orgelgeschiedenis van de 20ste eeuw. Hoe reageerde men, opgeschud en verward door twee wereldoorlogen, op de ontwikkelingen in de orgelkunst tot dan toe? En hoe werd daarmee de basis gelegd voor de nieuwe ontwikkelingen die de 21ste-eeuwse orgelbouw kenmerken? 

Elk college zorgt een organist als side-kick van docent Hans Fidom voor live muziek. Vandaag is dat Marco den Toom, onder meer organist van de Bovenkerk in Kampen. Hij studeerde aan het Utrechts Conservatorium, bij Jacques van Oortmerssen en Charles de Wolff, en bij Herman van Vliet en Klaas Jan Mulder. Den Tooms doel is de populariteit van het orgel te vergroten; dat doet hij onder meer door orkestwerken voor orgel te bewerken (zoals Dvoraks Negende Symfonie, bijgenaamd 'Van de Nieuwe Wereld'), maar ook door te beantwoorden aan de muziekbeleving van de nog altijd grote groep gereformeerden in Nederland.

Beide aspecten zijn relevant voor het thema van de cursus dit jaar: naast de historisch geïnformeerde en geïnspireerde manier van orgelspelen, gedoceerd aan conservatoria, is in Nederland in de 20ste eeuw ook een andere manier groot geworden, gebaseerd op de psalmen en gezangen die ’s zondags de protestantse eredienst bepaalden, en opgevrolijkt met bekende werken uit het klassieke orkestrepertoire. Een belangrijke naam is in dit verband die van Feike Asma (zie het fotootje rechts hiernaast), die met zijn orgelconcerten regelmatig zo'n duizend (!) belangstellenden wist te trekken. Piet van Egmond, minstens zo beroemd, ontwikkelde op zijn beurt gevoel voor het spelen van orkestmuziek op orgels. Herman van Vliet en Klaas Jan Mulder werkten in deze sporen verder – Marco den Toom representeert de derde generatie.  

Den Toom speelt aan het begin en aan het einde van het college solo; tijdens het college zal hij in samenspraak met Hans Fidom ook regelmatig musiceren.

De colleges van de Cursus Orgelkunde zijn zo ingericht dat er veel ruimte is voor vragen en discussie. Voorkennis is niet vereist; muziekliefde des te meer. De Cursus Orgelkunde is alleen toegankelijk voor GastVrienden van het Orgelpark. Lees hier hoe u GastVriend wordt.

Word
Gast
vriend!

Word GastVriend van het Orgelpark

Word GastVriend voor slechts 80 euro per seizoen en bezoek alle 80 Orgelparkconcerten!

Lees meer

Het Orgelpark is voortgekomen uit de idealen van de stichting Utopa.

Stichting Utopa biedt met haar eigen initiatieven ruimte aan mensen om hun creatieve talenten te ontplooien en zich verder te ontwikkelen.

Bezoek de website

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische en functionele cookies.

Lees meer