Colloquium: Messiaen in Jazz

Anders

Musici

Dick de Graaf, tenor- en sopraansaxofoon
Loran Witteveen, piano
Alessandro Fongaro, contrabas
Jimmi Hueting, drums
Hayo Boerema, orgel

 

Saxofonist Dick de Graaf promoveerde in 2017 aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar manieren om jazz nieuwe energie te geven. Hoe kunnen jazzmusici zich bevrijden van steeds weer dezelfde toonreeksen en harmonieën? De Graaf past in zijn muziek onder meer de modi toe die componist Olivier Messiaen ooit ontwikkelde. Een jaar geleden speelde hij in het Bimhuis een programma met eigen stukken die geïnspireerd zijn door de Mikrokosmos van Béla Bartók, ‘De Toonklok’ van Peter Schat en Olivier Messiaen’s zeven ‘modes de transposition limitée’. Maar ook de vogels rond zijn huis waren aanleiding tot het schrijven van stukken waarvan de titels speelse verwijzingen zijn naar Messiaen’s voorliefde voor vogelzang. Vandaag vertelt hij over de achtergronden daarvan; ook laat hij horen tot wat voor muziek dat kan leiden, samen met zijn nieuwe kwartet. Organist Jacob Lekkerkerker zorgt voor een contrapunt met orgelimprovisaties in vergelijkbare modi.

 

Programma

Dick de Graaf (1954)
- A Crow Calling 
- Titmouses 
- Sparrows 
- Why Birds Always Sing 
- La Bergerie 
Ornette Coleman (1930-2015)
- Blues Connotation
Olivier Messiaen (1908-1992)
- improvisaties op Fouillis d’arcs en ciel, pour l’Ange qui annonce le fin du Temps    
Uit: Quatuor pour la fin du Temps (1941)

 

Biografieën

Saxofonist Dick de Graaf (1954) laat al tijdens zijn conservatoriumstudie van zich horen in de Nederlandse jazz-scene. Hij is zowel aanwezig in mainstream-gerichte groepen en big bands als in vooruitstrevende formaties. Zelf omschrijft hij zijn saxofoongeluid als 'een warme saxofoontoon van iemand die het maximale uit zijn instrument wil halen. Hij komt al snel met eigen groepen. Zijn brede muzikale smaak ontwikkelt zich steeds verder, en hij doet in de loop der jaren projecten waarin crossovers met tango (Trio Nuevo), Afrikaanse muziek (Les Sofas de Bamako), klassieke muziek (Schubert) en rock (Jimi Hendrix-project, CRY BABY!) een rol spelen. De jazz blijft de rode draad, en een regulier jazzkwartet blijft in zijn carrière bijna voortdurend aanwezig.
Pianist Loran Witteveen (1988) is in 2014 cum laude afgestudeerd aan het conservatorium van Amsterdam. Een belangrijke solistenprijs heeft hem in de gelegenheid gesteld om in New York met enkele grootheden te studeren.  In 2014 won Loran de Dutch Jazz Competition en speelde hij op het North Sea Jazz Festival, in het Bimhuis en in het Concertgebouw van Amsterdam. In 2015 werd hij afgevaardigd door de Vereniging Improviserende Podia om de Young VIP Tour te verzorgen. In 2016 selecteerde cellist Ernst Reijseger hem om deel te nemen aan de Criss Cross Europe Tour 2016. Witteveen is zowel pianist als componist.
Alessandro Fongaro (1991) is een Italiaanse bassist en componist met zijn thuisbasis in Nederland. Hij studeerde cum laude af aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam en studeert momenteel aan de masteropleiding van het Conservatorium van Amsterdam. In 2013 richtte hij het Alessandro Fongaro 5tet op, een internationaal project is samenwerking met topmusici uit de lage landen. Met zijn 5tet won hij de Erasmus Jazz Prijs 2014 en The Records 2015 van de Keep an Eye Foundation. In 2015 kwam Alessandro's debuutalbum Neither More not Less uit bij het label Mainland Records.
Jimmi Hueting (1991) begon met drummen op zijn dertiende. In juni 2013 studeerde hij cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2012 deed hij mee aan een uitwisselingsprogramma met het prestigieuze Conservatoire National Superieur de Musique (CNSM) in Parijs. Zijn master haalde Hueting aan Codarts Conservatorium in Rotterdam. Hueting is een all round die op verschillende terreinen actief is als drummer en componist. Vaak mengt hij het jazzvocabulaire met beats uit de hiphop en drum-‘n-bass.
Hayo Boerema (1972) studeerde orgel en kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens behaalde hij er zijn Aantekening Improvisatie. Aan het Rotterdams Conservatorium studeerde hij koordirectie. Verdere specialisatie volgde in improvisatie (bij Jos van der Kooy en Naji Hakim) en Frans-symfonisch orgelrepertoire (bij Ben van Oosten). Hij won prijzen bij concoursen in onder meer Wenen (1998), Neurenberg (1999), Parijs (1999), St.-Albans (2001), Nijmegen (2004) en Kotka (2005). Sinds december 2005 is Hayo Boerema organist van de St.-Laurenskerk te Rotterdam. Sinds 2010 is hij verbonden aan de Codarts Hogeschool voor muziek in Rotterdam als docent improvisatie.

 

Word
Gast
vriend

Word GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 70 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk