Koor, Orgel & Ensemble: Bach

Orgel & Vocaal

Musici

Residentie Bach Ensemble o.l.v. Nico van der Meel
Nicole Fiselier, sopraan
Talitha van der Spek, alt
Bernard Loonen, tenor
Pieter Hendriks, bas
Geerten van de Wetering, orgel

 

Het Residentie Bach Ensemble voert samen met organist Geerten van de Wetering een cantate en een motet van Johann Sebastian Bach uit, passend bij de veertigdagentijd: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus Tragicus) en Lobet den Herrn, alle Heiden.

 

Programma

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Fantasia (BWV 542)    
- Cantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106)
- Uit Orgelbüchlein: Mit Fried und Freud ich fahr dahin (BWV 616)     
Dietrich Buxtehude (1637–1707)
- Uit Fried- und Freudenreiche Hinfarth: Mit Fried und Freud ich fahr dahin    
     Contrapunctus I & Evolutio    
     Contrapunctus II & Evolutio     
Johann Sebastian Bach
- Uit Orgelbüchlein: Herr Gott, nun schleuß den Himmel auf (BWV 617)
- Trio (BWV 583)
- Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230)    
- Fuga (BWV 542)    

 

Biografieën

Het Residentie Kamerkoor werd in 1977 opgericht. Het repertoire van Johann Sebastian Bach is ijkpunt in het repertoire: het Kamerkoor voert regelmatig cantates uit in de Kloosterkerk aan de Lange Voorhout in Den Haag. Het koor bestaat uit circa dertig zangers, en treedt behalve in Nederland ook in het buitenland op; bijvoorbeeld in België, Frankrijk en Spanje.
Het Residentie Bachorkest werd in 1962 opgericht door Gerard Akkerhuis met als doel het begeleiden van de Bach-cantates in de Nieuwe Kerk aan het Spui te Den Haag. Vanaf 1967 werden de cantates voortgezet in de Kloosterkerk aan het Lange Voorhout. In de loop van de jaren breidde het aantal activiteiten van het orkest zich uit. Er ontstond een hechte samenwerking met het Residentie Bachkoor en het Residentie Kamerkoor. Het repertoire van het Residentie Bachorkest wordt voornamelijk bepaald door composities uit de barokke, klassieke en de romantische periodes. De stijl van musiceren kenmerkt zich door een zo authentiek mogelijke uitvoeringspraktijk op ‘modern' instrumentarium. Het Residentie Bachorkest beschikt over drie concertmeesters, te weten Jan Paul Tavenier, Tjamke Roelofs en Josje ter Haar.
Nico van der Meel (1956) is vanaf de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden, een koor dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met a capella muziek van de 15de tot en met de 21ste eeuw. In het verleden was hij als dirigent onder meer verbonden aan het Leids Studentenkoor en -orkest Collegium Musicum. Hij leidde projecten bij diverse andere gezelschappen, o.a. het Vocaal Ensemble COQU in Utrecht, het Amsterdams Bach Consort, P'Adam en het Leidse Couleur Vocale. Verder coacht Van der Meel kleine vocale ensembles en verzorgt hij koorvormingstrainingen. Begin 2008 verscheen bij Quintone een cd met de Johannes Passion van J.S. Bach in de versie 1725, met Concerto d'Amsterdam en La Furia.
De sopraan Nicole Fiselier studeerde aan Codarts bij Roberta Alexander. Ze volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Emma Kirkby en Nelly Miricioiu. Fiseliers muzikale interesse reikt van oude tot hedendaagse muziek. Dit resulteert in een zeer diverse concertpraktijk. Fiselier is een veelgevraagd soliste voor oratoria waaronder de Psalm 42, (Mendelssohn) Matthäus Passion, Krönungsmesse en Die Schöpfung. In 2017 trad ze op in Japan en België in de rol van Apollonia op in Haydn’s La Canterina met La Petite Bande onder leiding van Sigiswald Kuijken. In datzelfde jaar zong ze de rol van Collonella bij Opera Nijetrijne in een bewerking van Il mondo alla rovescia van Salieri. Als koorsopraan zingt ze bij de Nationale Opera, het Groot Omroepkoor en het Rotterdam Symphony Chorus. Met pianiste Cathelijne Noorland vormt Fiselier Duo Ruby. Ze traden op in de Kasteelconcertenserie, Opera aan de Schie en de Rotterdamse Operadagen met afwisselende thematische lied- en operaprogramma’s.
Talitha van der Spek studeerde zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Zij is een lyrische mezzosopraan met een flexibele stem en een groot bereik. Ze heeft veel ervaring met oratorium, opera en liedrepertoire in binnen- en buitenland. Zij werkt regelmatig als alt/mezzo in oratoria en in de Passies van Bach en ze heeft diverse operarollen gespeeld. Daarnaast houdt zij ook van uitstapjes naar andere disciplines. Zo werkt zij veel met het dansgezelschap LeineRoebana, en heeft ze een liedprogramma gemaakt waarin een drietal romans centraal staat. Ook werkt ze als verteller/actrice bij muziekvoorstellingen. 
De tenor Bernard Loonen studeerde aanvankelijk vliegtuigbouw in Delft. In 1980 werd hij aangenomen bij het Koor van het Concertgebouworkest, en sindsdien heeft de muze hem niet meer losgelaten. De TH-Delft werd verruild voor het KC-Den Haag, vanwaar hij in 1988 met zijn diploma solozang de wereld introk. Die trek bracht hem naar vier continenten met repertoire van vijf eeuwen muziek uit alle genres en bezettingen waarin zang een rol speelt. Als  uitvoerder houdt Loonen van veel Mozart, Bach en Britten. Nikolaus Harnoncourt is een grote inspiratiebron, maar ook Ella Fitzgerald en Tony Bennett, evenzeer als Fischer-Dieskau en Peter Pears.
Pieter Hendriks volgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en maakte in Nederland en daarbuiten naam als zanger van oratoriumrepertoire. Hij werkte met dirigenten als Jaap van Zweden, Christian Zacharias, Pierre Cao, Jan Willem de Vriend en Ed Spanjaard. Als operazanger vertolkte hij onder meer de rollen van MacBeth (Verdi), Richard Nixon (John Adams’ Nixon in China) en de titelrol in Der Kaiser von Atlantis (Viktor Ullman). In 2004 trad Pieter Hendriks toe tot de bassen van het Groot Omroepkoor. In 2005 oogstte hij succes in de travestierol van Mama Agatha in Viva la Mama van Donizetti. Verder verleende hij solistische medewerking aan de kerstmatinee van het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons. Bij de Nationale Reisopera zong hij in 2008 de rol van Henry in Snow White. Ook werkte hij mee aan een productie van Der Vampyr van Marschner in het kader van het Grachtenfestival. 
Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij kerkmuziek en koordirectie en als bijvakken piano en zang. Aan de Universiteit Leiden studeerde hij politicologie. Daarna volgde hij nog een postgraduale orgelopleiding aan de Universität für Musik in Wenen bij Roman Summereder (20ste eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Samen met zijn broer Bert (bas/bariton) vormt hij een vast duo. Geerten van de Wetering is sinds 1 januari 2012 organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Hij is tevens dirigent van Het Wassenaars Kamerkoor.

 

Word
Gast
vriend

Word GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 70 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk