Het Orgelpark in de pers

Orgelbüchlein-marathon op 18 mei 2019

 

 

Op 18 mei 2019 presenteerde de Britse organist William Whitehead met drie collega's het Gesamtorgelbüchlein, een marathonconcert van ruim 7 uur. 

 

de Volkskrant is er bij en schrijft na afloop een enthousiaste ****-recensie: 'Orgelbüchlein-marathon is een fascinerende brug tussen heden en verleden' (19 mei 2019)

Het radioprogramma Geen Dag Zonder Bach van de Concertzender besteedde in de week voorafgaand aan de marathon elke dag aandacht aan Bachs Orgelbüchlein.  

In De Orgelvriend verscheen deze voorbeschouwing over de Orgelbüchlein-marathon

Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 1 mei 2019 over Orgelbüchlein-project.

 

Cornelis de Bondt maakt zijn come-back als componist met groot stuk voor Orgelpark

Op 3 mei j.l. vond in het Orgelpark de première plaats van het stuk DEUS van Cornelis de Bondt, die in 2013 had besloten uit protest tegen de bezuinigingen op de kunsten, zijn muziek terug te trekken uit de openbare ruimte. Met een overweldigende compositie, geschreven voor alle elf instrumenten van het Orgelpark en uitgevoerd door leerlingen van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maakte hij zijn rentrée in de muziekwereld. 

 

Het Parool sprak uitgebreid met Cornelis de Bondt over zijn achterliggende ideeën.
Een donquichot tegen de markt 1
Een donquichot tegen de markt 2

 

de Volkskrant was bij de wereldpremière van DEUS aanwezig en schreef een enthousiaste recensie (****) over De Bondts 'ontegenzeggelijke, visionaire urgentie'.

 

5-sterrenrecensie voor Harmonium Atlas van Dirk Luijmes

'Luijmes volvoert deze odyssee met smaak, elegantie en grote behendigheid,' schrijft Frits van de Waa op 15 maart 2019 in de Volkskrant. Onderwerp is de Harmonium Atlas die Dirk Luijmes op 23 februari j.l. in het Orgelpark presenteerde: een vierdelige cd-box waarin hij zijn muzikale omzwervingen door Europa en de VS heeft vastgelegd. 'Uit alles blijkt zijn meesterschap over dit unieke instrument, niet in de laatste plaats uit zijn praktisch geruisloze voetenwerk,' aldus de recensent. Leest u de volledige recensie hier

 

De Volkskrant was niet de enige krant die de nieuwe cd van Luijmes signaleerde. Dagblad Trouw schrijft dat Luijmes garant staat 'voor weergaloze, fantasievolle vertolkingen, waarin hij voorgoed afrekent met het gezapige imago van de oude psalmenpomp'. 

 

Het Reformatorisch Dagblad maakte een interview met Luijmes, waarin hij vertelt dat "een misverstand (is) dat er vooral gedragen muziek voor het harmonium werd geschreven. Ik speel onder andere volkse muziek, impressionistische werken, frivole salonstukken en breng virtuoos vuurwerk." 

 

Volgens Orgelnieuws 'is de precisie waarmee Luijmes speelt algemeen bekend en ook op alle cd's spat het speelplezier ervan af.'

 

Utopa Barokorgel 'magnifique'

De ingebruikneming van het Utopa Barokorgel in maart 2018 betekende een publicitair bombardement: niet eerder had het Orgelpark zoveel journalisten over de vloer. Het laatste artikel verscheen in december 2018 in het Franse tijdschrift Orgues nouvelles dat het evenement als 'magnifique' betitelde. We maakten een overzicht van alle artikelen naar aanleiding van ons nieuwe Utopa Barokorgel. Als u een concert bezoekt vindt u in de foyer bovendien twee lijvige inkijkmappen waarin alle stukken zijn verzameld.

 

Cage's experiment geslaagd

Op zaterdag 19 januari begonnen we het nieuwe jaar met het poëtische Atlas Eclipticalis van John Cage, waarvoor pianist Reinier van Houdt een select gezelschap van gespecialiseerde musici had opgetrommeld. Ben Taffijn van de website Nieuwe Noten was erbij en gaf een mooie beschrijving van het achterliggende idee. Volgens hem had het ensemble van '11 solisten aan het Orgelpark een prima locatie. De akoestiek is meer dan goed en wordt hier optimaal benut door de musici verspreid over de grote ruimte op te stellen. En dan klinkt de muziek 80 minuten lang. En bij het beluisteren kun je niet anders stellen dan dat het experiment van Cage is geslaagd. Het is inderdaad net of je op je rug in het gras naar de sterren ligt te kijken.' 

 

'Een spel van hoor en wederhoor'

'De avontuurlijkste concertzaal van Nederland', zo omschreef Frits van der Waa (de Volkskrant) het Orgelpark na het Bach-project 24Preludia op 27 januari j.l.. Pianiste Frederique Lucanet had 24 Nederlandse componisten zover gekregen een prelude te schrijven naar analogie van de 24 preludes in Bachs Wohltemperierte Klavier deel I. Organiste Gerrie Meijers speelde steeds de originele Bach-prelude, pianiste Frederique Lucanet bracht het nieuwe Nederlandse werk in de corresponderende toonsoort. Volgens Van der Waa leverde het geheel 'een aardige dwarsdoorsnede van het vaderlandse componeren' op.

 

                                                        Gerrie Meijers

Word
Gast
vriend

Word GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 80 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk