Luisteren

Welkom in het muziekarchief van het Orgelpark! U kunt hier naar hartelust luisteren naar de bijzondere muziek die het Orgelpark te bieden heeft. Op dit moment vindt u hier muziek van de cd's die onder ons eigen label zijn uitgebracht, maar in de toekomst ook parels van de honderden concerten in het Orgelpark.
 

Door op de play-knop naast een nummer te klikken, voegt u deze toe aan de muziekspeler rechts in beeld. U kunt meerdere nummers toevoegen. Om vervolgens een nummer te beluisteren, klikt u in de muziekspeler op het desbetreffende nummer. Met het prullenbak-icoon verwijdert u een nummer weer. U kunt de muziekspeler minimaliseren door rechtsboven op de knop met de drie streepjes te klikken. Afhankelijk van uw internetverbinding kan het enige tijd duren om een nummer te laden.

 

Wanneer u een aantal nummers toegevoegd heeft aan uw playlist kunt u gerust de rest van de site verder gebruiken: de muziekspeler blijft rechts onderin beeld staan. Net als in de agenda kunt u hier ook filteren op genre of categorie (vergeet niet de rode knop 'filter' aan te klikken), of in de balk bovenaan zoeken op een trefwoord (zoals een componist of uitvoerder). De zoekfunctie doorzoekt de volledige beschrijving van ieder nummer. Geniet! 

  • Anders

    Ordre de Flûte (part 5)

    Pieter de Mast

    Opgenomen in de CD Offshore, Orgelparkrecords 002 - 2007. Geïmproviseerde en gecomponeerde muziek voor fluit, saxofoon en orgel. 

     

    De muziek op deze CD is opgenomen in het Orgelpark in Amsterdam en in de Nicolaikerk in Utrecht. Bij de repertoirekeuze hebben we ons beperkt tot muziek uit de periode 1934-2007. Opvallend is de wederzijdse beïnvloeding tussen de muziekstijlen in deze periode. Waar een aantal klassieke componisten zich heeft laten inspireren door de ritmiek uit de jazzmuziek, hebben jazzmusici/-componisten weer dankbaar gebruik gemaakt van harmonieën uit de klassieke muziek. In de meeste stukken op Offshore is die wederzijdse beïnvloeding te horen. 

     

    Het orgel is bovendien het enige instrument binnen de klassieke muziekwereld met een, nog steeds springlevende, improvisatietraditie. Improvisatie is tevens het wezenskenmerk vn de jazz. Jazz en klassieke muziek op één CD is wellicht opmerkelijk. Onze bezetting biedt echter de mogelijkheid om deze verschillende muziekstijlen samen te brengen. Sebastiaan van Delft, Theo Visser en Kris Goessens hebben ieder op eigen wijze de muziek op Offshore mee vorm gegeven.

    • Datum:30/09/04
    • Uitvoerder(s):Pieter de Mast
    • Componist:Frans Blanker
    • Bezetting:Pieter de Mast (fluit)
    • Genre:20ste Eeuw
  • Orgel & Ensemble

    Gloria II

    Key Figures

    Martin Fondse en Wolfert Brederode vormen sinds 2008 toetsenduo Key Figures. Key Figures bepeelt niet alleen de piano: in fiete behoren alle mogelijke toetsinstrumenten tot het instrumentarium, zoals celesta en harmonium, Fender Rhodes en orgel, melodica en vibrandoneon. Key Figures combineert de lyriek van Brederode met de harmonische gelaagdheid van Fondse in strak geconstrueerde composities en intuïtieve improvisaties, alles met een groot gevoel voor melodie en samenklank. Een duo dat met evenveel gemak zowel intiem als orkestraal kan klinken.

     

    De opnames voor de CD Key Figures van Orgelparkrecords vonden op 29, 30 en 31 augustus 2010 plaats in het Orgelpark.

    • Datum:30/08/10
    • Componist:Key Figures
    • Bezetting:Martin Fondse, Wolfert Brederode
    • Genre:Hedendaags
  • Sketches of Thule

    Amstel Quartet & Pieter van Dijk

    Onderdeel van de CD Ton sur Ton - Nieuwe muziek voor saxofoons en orgel, Orgelparkrecords 014-2014.

     

    Sketches of Thule (2008)
    Tõnu Kõrvits: "Ik heb inmiddels al aardig wat stukken geschreven over Thule, dat mystieke en mysterieuze Noorderland: na Pictures of Thule en Elegies of Thule volgde Sketches of Thule. Je zou kunnen zeggen dat de natuur en de mensen van Estland de verbindende lijn zijn in deze composities. Ik heb de bron die daarbij hoort serieus genomen: volksmuziek."

    • Datum:03/11/14
    • Componist:Tõnu Kõrvits
    • Bezetting:Remco Jak (sopraansaxofoon), Olivier Sliepen (altsaxofoon), Bas Apswoude (tenorsaxofoon), Ties Mellema (baritonsaxofoon), Pieter van Dijk (orgel)
  • Orgel & Ensemble

    The Shining City (voor orgel, percussie en tape)

    Jan Hage & Tatiana Koleva

    Onderdeel van de CD Music for organ and percussion, Orgelparkrecords 007-2010.

     

    ‘The shining city’ is één van de vele werken waarin Jacob Ter Veldhuis (1951) een collage maakt van bestaand geluidsmateriaal, zoals gesproken tekst, met live instrumentale muziek. Het ritme van herhaalde tekstfragmenten vormt een belangrijk structureel element. Het werd oorspronkelijk in 2002 voor een grotere slagwerkbezetting geschreven in opdracht van het Muziekcentrum

    Frits Philips in de ‘lichtstad’ Eindhoven en werd voor een kleinere bezetting bewerkt. Op de tape klinken fragmenten uit toespraken van o.a. dominees als Jesse Jackson en Donnie Swaggart en handelen over het opgaan van het licht in de duisternis. De muziek is sterk beïnvloed door de pop. 

    • Datum:09/06/10
    • Componist:Jacob Ter Veldhuis (1951)
    • Bezetting:Jan Hage (Verschueren-orgel), Tatiana Koleva (percussie)
    • Genre:Hedendaags
  • Orgel Solo

    Serenade voor strijkers, in E grote terts (opus 22): Tempo di Valse

    Joris Lejeune

    Het is bijzonder jammer dat Antonin Dvorák, die zijn vroegste muzikale opleiding kreeg als organist, geen belangrijke werken schreef voor dit instrument. Alleen de harmoniumpartij in de Bagatellen (opus 47) herinnert nog enigszins aan deze vroegere scholing. Dvorák schreef zijn bekende Serenade voor strijkers (opus 22) in twee weken tijd in 1875. Het is één van zijn populairste werken, door de elegante en melodieuze muziek die perfect geschreven werd
    in een uitgebalanceerde structuur. De eerste vier delen hebben een eenvoudige ABA-vorm, de complexere sonatevorm van de nale eindigt met verwijzingen naar het vierde en eerste deel en rondt zo het werk op een zeer bevredigende manier af.

     

    Ik moet toegeven dat ik enigszins verbaasd was toen het Orgelpark mij vroeg een bewerking te maken van deze serenade, voor het toen nog te bouwen Verschueren-orgel. Zodra ik het werk begon te bestuderen echter, werd mij duidelijk dat een transpositie naar D grote terts de meeste technische problemen kon verhelpen, en dat het unieke karakter van de Boheemse volksmuziek een verrijking voor het orgelrepertoire zou kunnen betekenen.

    Wat de registratie betreft: ik heb gekozen voor relatief eenvoudige kleuren, zonder de aandacht af te leiden door overdreven kleurwisselingen. Het is opvallend hoe de typische registratie ‘Fonds et Hautbois’ voor organisten onmiddellijk de wereld van Franck oproept. In het derde deel wervelen de uiten zoals in de scherzi van Widor en Vierne en het werk eindigt traditioneel met een briljante nale op het Grand Choeur.

     

    Zo wordt deze zonnige serenade een tegenhanger van de Franse negentiende-eeuwse orgelsymfonie (vaak ook vijfdelig), met Tsjechische muzikale accenten. 

    - Joris Lejeune

    • Datum:18/08/12
    • Uitvoerder(s):Joris Lejeune
    • Componist:Antonín Dvořák (1841-1904)
    • Bezetting:Joris Lejeune (Verschueren-orgel)
    • Genre:Romantiek
  • Toon meer

Word
Gast
vriend

Word Vriend of GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 70 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk