The Formosa Connection (28 april)

The Formosa Connection: Oost ontmoet West

 

Op 28 april is de vloer van het Orgelpark voor The Formosa Connection: vijf verschillende componisten presenteren nieuw werk. Uitgangspunt is dat het geheel “organisch groeit op het moment dat we met elkaar werken,” zegt organist Michael Bonaventure. 

 

De componisten zijn naast Bonaventure Luiz Henrique Yudo, Bart Spaan, Chao-Ming Tung en Eddie McGuire. Zij schrijven ieder een eigen stuk, maar "het echte project" ontstaat vooral als die in het Orgelpark worden samengevoegd en in interactie met elkaar vorm krijgen. “Door niet alles vooraf al te weten, komt er ruimte voor het onverwachte en krijg je een paar cadeautjes”, zegt Bonaventure. Zeker is dat het nieuwe Utopa Barokorgel een belangrijke rol zal spelen, en dat muziek én performance aandacht krijgen. Bonaventure belooft dat er veel geïmproviseerd gaat worden.

 

Detail van het Utopa Barokorgel. Gebouwd door Nederlandse en Duitse orgelmakers en geïntoneerd door de Japanse barokspecialist Munetaka Yokota, is het instrument een synthese tussen oost en west – en tussen oud en nieuw: de foto toont de magneetjes die de 17de-eeuwse technologie van het orgel op nieuwe manieren kunnen laten functioneren.

 

Oost ontmoet West

Aanleiding voor het project is de jarenlange vriendschap tussen Bonaventure en de Taiwanese componist Chao-Ming Tung. Tung studeerde in Duitsland, waar hij ook woont, geeft les in Taiwan en bespeelt de erhu (een oosters snaarinstrument) en guzheng (een Chinese citer). In zijn composities slaat hij een brug tussen de muziekcultuur van Oost en West. 

Ook percussionist en muziektheatermaker Yung-Tuan Ku integreert Oost en West. Zij studeerde zowel in Taiwan als aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze werkt met “lichaam, ruimte, theaterlichten en projecties in de context van instant componeren.” De Schotse componist en fluitist Eddie McGuire is al lange tijd gefascineerd door oosterse muziek en aziatische instrumenten.

 

"Helemaal niets met Azië"

Naast al deze musici wilde Bonaventure er graag iemand bij die “helemaal niets heeft met Azië of oosterse instrumenten”. Dat werd de Nederlandse componist Bart Spaan. Bonaventure: “Door zijn ruime ervaring met veldopnames, natuurlijke geluiden en soundscapes zal hij met iets komen dat zeker past.” 

Hoe de composities er op papier uit gaan zien, blijft tot het laatste moment een spannende vraag. Luiz werkt met open, grafische partituren, die creativiteit en eigen interpretatie vragen van de musici. De guzheng-traditie doet het helemaal zonder partituur en beperkt zich tot een beschrijving van emoties in Chinese karakters, als een soort poëzie.

 

Het Orgelpark: een 'droom-werkstation'

Het Formosa Project is gebaseerd op wederzijds respect, zegt Bonaventure. "In combinatie met al onze verschillende capaciteiten voedt dat de creativiteit enorm.” Ook het Orgelpark zelf is een factor van belang, omdat “de spirit van deze plek mensen aan het werk zet, je focus geeft op je project en inspireert om de hele nacht door te werken. Het is echt het droom-werkstation voor organisten, orgelbouwers en orgeldocenten”. Yudo en Bonaventure kennen de orgels in het Orgelpark het best en helpen de anderen bij het kennismaken met de mogelijkheden. “Eddy en Chao schrijven een stuk waarin het Utopa Barokorgel een rol speelt. Het is echt bijzonder dat het Orgelpark zoveel tijd en ruimte geeft.”

 

Auteur Femke Brand 

 

 

Word
Gast
vriend

Word GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 80 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk