The Formosa Connection (28 april)

The Formosa Connection: onverwacht, entertaining en fun

 

“We weten nu nog niet hoe het zal uitpakken, maar het zal in ieder geval interessant zijn, onverwacht, entertaining en fun.” The Formosa Connection is een project met vijf verschillende componisten, maar eind 2018 is welgeteld één stuk geschreven: Leaving of dream. De rest zal de komende maanden “organisch groeien uit wat er gebeurt, wanneer we beginnen met elkaar te werken.”

 

De componisten Michael Bonaventure, Luiz Henrique Yudo, Bart Spaan, Chao-Ming Tung en Eddie McGuire, die zondag 28 april concerteren in het Orgelpark, zullen van te voren ieder hun eigen stuk schrijven. Maar het echte project ontstaat vooral als deze stukken op het laatst worden samengevoegd, in interactie met elkaar vorm krijgen en daarbij ieders creativiteit voeden. “Door niet alles vooraf al te weten, komt er ruimte voor het onverwachte en krijg je een paar kadootjes”, zegt Bonaventure. Zeker is dat het nieuwe Utopa Barokorgel een belangrijke rol zal spelen, dat muziek én performance aandacht krijgen, Bonaventure zich laat inspireren door de oosterse draak en er veel geïmproviseerd gaat worden.

 

 

Detail van het Utopa Barokorgel. Gebouwd door Nederlandse en Duitse orgelmakers en geïntoneerd door de Japanse barokspecialist Munetaka Yokota, is het instrument een synthese tussen oost en west – en tussen oud en nieuw: de foto toont de magneetjes die de 17de-eeuwse technologie van het orgel naar keuze kunnen "bedienen".

 

Oost ontmoet West

Aanleiding voor het project vormt de jarenlange vriendschap met de Taiwanese componist Chao-Ming Tung. Tung studeerde in Duitsland waar hij ook woont, geeft les in Taiwan en speelt de ehru (oosters snaarinstrument) en ghu-zeng (een soort Chinese citer). In zijn composities slaat hij een brug tussen de muziekcultuur van oost en west. Michael en Luiz, die zelf ook een aantal maal in Taiwan zijn geweest, wilden altijd al eens met hem samenwerken.

Ook percussionist en muziek theatermaker Yung-Tuan Ku integreert oost en west. Zij studeerde zowel in Taiwan als aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze maakt deel uit van Studio MAPA, gespecialiseerd in hedendaagse muziek en bewegingstheater, waar ze werkt met “lichaam, ruimte, theaterlichten en projecties in de context van instant componeren.” Het was niet meer dan logisch om ook de Schotse componist en fluitist Eddie McGuire erbij te vragen. Bekend van de Whistlebinkies en zijn sporen verdiend in de folkmuziek, verdiept hij zich al lange tijd in oosterse muziek en aziatische instrumenten.

 

"Helemaal niets met Azië"

Ten slotte wilde Michael er graag iemand bij die “helemaal niets heeft met Azië of oosterse instrumenten,” zo zegt hij lachend. De Nederlandse componist Bart Spaan heeft een unieke, vrije muziekstijl, los van trends en met zijn eigen stem. “Door zijn ruime ervaring met veldopnames, natuurlijke geluiden en soundscapes zal hij met iets komen dat zeker past.” Hoe de composities er op papier uit gaan zien, is nog een spannende vraag. Luiz werkt met open, grafische partituren, die creativiteit en eigen interpretatie vragen van de musici. De ghuzeng muziek komt voort uit een orale traditie van meester op leerling. De “partituur” is alleen een beschrijving van de emoties in Chinese karakters, als een soort poëzie.

 

Droom-werkstation voor organisten

“Er is tussen ons allemaal een hoog niveau van wederzijds respect. In combinatie met al onze verschillende capaciteiten, voedt dit de creativiteit enorm!” Maar ook het Orgelpark zelf helpt hieraan mee, omdat “de spirit van deze plek mensen aan het werk zet, je focus geeft op je project en inspireert om de hele nacht door te werken. Het is echt het droom-werkstation voor organisten, orgelbouwers en orgeldocenten.” De komende periode zullen Michael en Luiz hier zoveel mogelijk zijn om te studeren en werken. “Eddy en Chao schrijven een stuk waarin het Utopa Barokorgel een rol speelt en we willen zo goed mogelijk voorbereid zijn om het hen te laten zien als we starten met oefenen. Het is echt bijzonder dat het Orgelpark zoveel tijd en ruimte geeft als je hiervoor nodig hebt.”

 

Onconventioneel componeren

De Schotse Michael Bonaventure woont afwisselend in Edinburgh en Amsterdam en is componist, kerkorganist en concerterend organist. Hij begon al met componeren op zijn vierde jaar, speelde dingen op het gehoor en leerde zichzelf muziek lezen. Op jonge leeftijd raakte hij geïnteresseerd in hedendaagse, experimentele muziek, “die out-of-the-box is, conventioneel denken doorbreekt, en grenzen verlegt.”

In Nederland vormt Michael samen met Luiz Henrique Yudo en René Baptist Huysmans Het Muizmanz collectief, dat composities maakt voor orgel en/of electronics. Elk jaar speelt Muizmanz in de kerk van Oosthuizen in de serie “Sonority Cabinet”. Dit jaar met componist Chao-Ming Tung als speciale gast met de ehru in “The Dream Cabinet”. The Formosa Connection ontstond als vervolg op deze samenwerking, met als doel “elkaar te inspireren en een hoop plezier te maken.”

 

Auteur Femke Brand is tekstschrijver/webredacteur, geïnteresseerd in de mogelijkheden van het internet. Ze schrijft over heel diverse onderwerpen, maar gaat altijd op zoek naar dat wat mensen beweegt: wie zijn ze, wat doen ze en waarom ze doen wat ze doen.

 

 

Word
Gast
vriend

Word GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 70 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk