Many Happy Returns
Prijswinnaars van eerdere edities van de wedstrijd, zowel componisten als uitvoerende kunstenaars, keren terug en brengen spannende nieuwe muziekwerken mee. Samen met enkele van de bekendste gezichten van het festival en leden van de Black Pencil Prize nemen juryleden hun expertise mee naar het podium, zij aan zij.
Elena Khurgina
Yuri Akbalkan (*1986), Prooemium praeter rem for Bohlen-Pierce harpsichord and electronics (2025/26, premiere presentation of the work-in-progress)
Yuri Akbalkan’s Prooemium praeter rem (2025) explores the sonic world of the Bohlen–Pierce harpsichord. Drawing on the unique 13-step non-octave scale discovered in the 1970s, this piece blends Renaissance and Baroque harpsichord traditions with sensors, effects pedals, and live electronics.
The work was commissioned by the Musikstadtfonds of the Ministry of Culture and Media Hamburg.
Busy Drone
Roderik de Man: Bella La Vita
Liubov Titarenko & Yu Oda
Yu Oda: Premiere of a new work (title tbd) for harpsichord, electronics and live images
Menno van Delft
Roderik de Man: Bella La Vita
Menno van Delft & Matthijs van der Moolen
Giovanni Martino Cesare (c1590-1667): La Hieronyma
from “Musicali Melodie” (1621)
Giovanni Maria Radino (second half 16th century): Gagliarda Quarta
from “Il primo libro d’intavolatura di balli d’arpicordo”, Venice, 1592
Matthijs van der Moolen (*1994): Diminuties naar Ganassi over het Doulce Memoire van Pierre Sandrin (c1490-c1561)
Martijn Padding (*1956): Fourth Piece for Sackbut Solo (2024)
(fragment)
Rocco Rodio (c1530/40 – after 1615?): Salve Regina
from “Libro di Ricercate” (1575)
Diego Ortiz (c1510–c1576): Recercada sobre tenores Italianos
from “Trattado de Glosas” (1553)
Black Pencil & Ere Lievonen
Andys Skordis: "Uz...u" (2020) for Black Pencil and harpsichord
Elena Khurgina, Kristian Nyquist and Liubov Titarenko
Roderik de Man: Bella La Vita for 2 harpsichords and organ
Kristian Nyquist
Karel van Steenhoven: Future Cries from the Past (2024-25), for harpsichord and tape, world premiere