Prijswinnaars van eerdere edities van de wedstrijd, zowel componisten als uitvoerende kunstenaars, keren terug en brengen spannende nieuwe muziekwerken mee. Samen met enkele van de bekendste gezichten van het festival en leden van de Black Pencil Prize nemen juryleden hun expertise mee naar het podium.
Elena Khurgina
Yuri Akbalkan (*1986), Prooemium praeter rem voor Bohlen-Pierce klavecimbel en electronica.
Yuri Akbalkan’s Prooemium praeter rem (2025) verkent de
klankwereld van het Bohlen-Pierce klavecimbel. Dit stuk is gebaseerd op de unieke 13-staps niet-octaaftoonladder die in de jaren '70 werd ontdekt en combineert klavecimbeltradities. uit de Renaissance en Barok met sensoren, effectpedalen en live-electronica.
Busy Drone
Roderik de Man: Bella La Vita
Liubov Titarenko & Yu Oda
Yu Oda: Première van een nieuw werk voor klavecimbel, electronica en live beelden.
Menno van Delft
Roderik de Man: Bella La Vita
Menno van Delft & Matthijs van der Moolen
Giovanni Martino Cesare (c1590-1667): La Hieronyma van “Musicali Melodie” (1621)
Giovanni Maria Radino (2e helft 16e eeuw): Gagliarda Quarta van “Il primo libro d’intavolatura di balli d’arpicordo”, Venice, 1592
Matthijs van der Moolen (*1994): Diminuties naar Ganassi over het Doulce Memoire van Pierre Sandrin (c1490-c1561)
Martijn Padding (*1956): Fourth Piece for Sackbut Solo (2024)(fragment)
Rocco Rodio (c1530/40 – after 1615?): Salve Regina van “Libro di Ricercate” (1575)
Diego Ortiz (c1510–c1576): Recercada sobre tenores Italianos van “Trattado de Glosas” (1553)
Black Pencil & Ere Lievonen
Andys Skordis: "Uz...u" (2020) voor Black Pencil en klavecimbel
Elena Khurgina, Kristian Nyquist en Liubov Titarenko
Roderik de Man: Bella La Vita voor 2 klavecimbels en orgel
Kristian Nyquist
Karel van Steenhoven: Future Cries from the Past (2024-25), voor klavecimbel en tape, wereldpremière.