Arnold Marinissen schreef tussen 2022 en 2025 een zesdelige Simone Weil-cyclus. Alle composities zijn gebaseerd op teksten van de Franse filosofe en activiste Simone Weil (1909-1943), die zich bezighield met dilemma’s als het onmenselijke karakter van de fabrieksarbeid in de vroege 20ste eeuw.
Om diep inzicht te verwerven in deze problematiek werkte ze gedurende de jaren ’30 zelf als fabrieksarbeider. Ze schreef uitvoerig over haar ervaringen, overwegingen en toekomstvisie rond fabriekswerk, in brieven en essays, en in correspondentie met fabrieksdirecteuren.
Het openingswerk van de cyclus, La condition ouvrière, werd geschreven voor het Amerikaanse Ox and Lamb Percussion Publications. Drie van de werken, Des bruits qui ne parlent pas, Un temps inhabitable en La racine du mal, kwamen tot stand dankzij een werkbijdrage van het Fonds Podiumkunsten. Het afsluitende orgelwerk Kairé schreef Marinissen in opdracht van het Orgelpark.
Uitvoerenden
Agathe Labadie, sopraan
[nog niet bekend], mezzo-sopraan
[nog niet bekend], tenor
Raymond Honing, basfluit
Yi-Ping Yang, slagwerk
Arnold Marinissen, slagwerk
Goska Isphording, klavecimbel
Geerten van de Wetering, orgel
Programma
Arnold Marinissen (1966)
- Simone Weil-cyclus
La condition ouvrière (2022) voor slagwerk solo
Kairé I: Pensez, c’est aller moins vite (2024-2025, voor orgel en klanksporen; première)
La racine du mal (2023, voor basfluit en klanksporen)
Kairé II: Ce n’est pas là comme à l’université (2024-2025, voor orgel en klanksporen; première)
Des bruits qui ne parlent pas (2023, voor klavecimbel, slagwerk en klanksporen)
Kairé III: Parlons de vous (2024-2025, voor orgel en klanksporen; première)
Un temps inhabitable (2023, voor vibrafoon en klanksporen)
Kairé IV: Saluez vos montagnes pour moi (2024-2025, voor orgel en klanksporen; première)
- J’aime encore mieux le silence (2023, voor drie stemmen)
Foto Marco Borggreve