Orgel & Elektronica: Line Management

Orgel & Elektronica

Musici

Michael Bonaventure, orgels
Felipe Ignacio Noriega, live coding
Yung-Tuan Ku, percussie
Robert van Heumen, laptop-instrument

 

Componist Robert van Heumen maakt composities waarin elektronische componenten worden gecombineerd met de MIDI-mogelijkheden van het Sauer-orgel en The Busy Drone. Het programma wordt gecompleteerd met improvisaties en werken van Luiz Yudo, Michael Bonaventure en René Baptiste Huysmans. 

 

Programma

Luiz Henrique Yudo (1962)
- Man (première, voor orgel en tape in de serie Woman, Man, Child) 
Robert van Heumen (1968)
- Automatic Psychedelic (première, voor The Busy Drone)
René Baptiste Huysmans (1969)
- Antiretroviral Dreams (première, voor orgel, percussie en tape)
Michael Bonaventure (1962)
- Morph (première, voor Sauer-orgel en elektronica)
Robert van Heumen
- Point-to-Organ (première, voor kleurprojecties, computer,

  Sauer-orgel (via MIDI) en Verschueren-orgel)
Felipe Ignacio Noriega, Yung-Tuan Ku en Robert van Heumen
- Chains, Cymbals, Code, Organ (‚Ä®improvisatie set: live coding the organ,

  live sampling the coder, live percussion on the live sampler)

 

Biografieën

Michael Bonaventure (1962) is componist, toetsenist, concertorganist en promotor van nieuwe en experimentele muziek. Zijn klankuniversum is geïnspireerd op de mystiek en het ritueel, bestaande en denkbeeldige werelden, astronomische en bovennatuurlijke fenomenen. Tot zijn recente werk behoren In orbit voor orgel, een open einde-reeks van Preludes, Interludes & Postludes voor orgel, en Trilogy voor koor, orgel en elektronica. Bonaventure woont afwisselend in Edinburgh en Amsterdam. In Nederland vormt hij samen met de componisten Luiz Henrique Yudo and Rene Baptist Huysmans het trio Muizmanz, dat een combinatie van oude en nieuwe muziek brengt. 

 

Felipe Noriega (1982) studeerde in 2013 cum laude af als componist aan het Conservatorium van Amsterdam. Een rode draad in zijn werk is de theatrale en visuele verbeelding van muziek, waarbij hij techniek verkent als dramaturgische artefact. Hij is medeoprichter van de Amsterdam Chamber Opera en het Colectivo Juana, twee groepen die werkzaam zijn op het gebied tussen muziek, opera en theater. Samen met pianiste Anne Veinberg won hij de Robot Toy Piano Prize 2017 met het werk hello world.

 

Percussioniste Yung-Tuan Ku (1988) studeerde in juni 2015 af aan de masteropleiding slagwerk van het Conservatorium van Amsterdam. Met haar project Story, een combinatie van percussiemuziek, theater en visuele kunst, won ze de Publieksprijs als onderdeel van de Eindwerkprijs (het beste afstudeerproject) van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunst. Sinds 2016 doet ze het twee jaar durende 'nieuwe makers' residency-programma bij Studio Mapa (Moving Academy for Performing Arts).

 

Robert van Heumen (1968) is een elektronische muzikant-componist die met behulp van een uitgebreid laptop-instrument hyper-dynamische elektro-akoestische muziek maakt. Als muzikant is live-sampling is zijn belangrijkste instrument. Met een joystick en andere tactiele controllers wordt live opgenomen geluid op een fysieke, non-lineaire maar toch zeer verhalende manier gemanipuleerd. Van Heumen treedt regelmatig op met zijn band Shackle (met elektro-fluitist Anne La Berge) en diverse ad-hoc groepen. The First Law of Kipple (2013) is een compositie voor orgel en 4-kanaals tape, geïnspireerd door Gorecki's Miserere en een verzameling van bewerkte geluidsopnames van diverse kerkinterieurs, die tot stand is gekomen in opdracht van het Orgelpark. Eveneens voor het Orgelpark schreef hij Sacred Noise, Sunday Rhino, Moving On Second en Untitled for Anne, allevier daterend uit 2015.

Word
Gast
vriend

Word Vriend of GastVriend van het Orgelpark

Bezoek alle Orgelpark concerten voor slechts 70 euro per jaar. Daarmee helpt u ons om het orgel een nieuwe plaats te geven in het actuele muziekleven en geeft u jong talent de kans op te treden in een bijzondere ambiance.

Lees meer
Muziekspeler
Kies een muziekstuk